
JOHANNA GRAY, |
DOLSEY EN AMELIA, |
__________________________________________
__________________________________________ |
| PERSONAADJEN |
| Het Eerste Bedrijf speelt in een Vertrek van het Huis van Dolsey; Het Tweede, op eene heuvelachtige vlakte, en in het verschiet het Huis van Dolsey; Het Derde, in het zelfde Vertrek als het Eerste; Het Vierde Bedrijf in een breede Laan, niet ver van het Huis van Dolsey; Het Vijfde gelijk het Eerste. |
![]() |
DOLSEY EN AMELIA, |
| DOLSEY, geheel door droefheid neêrgeslagen. |
| AMELIA. |
| DOLSEY, haar omhelzende. |
| AMELIA. |
| DOLSEY. |
TWEEDE TOONEEL. |
DERDE TOONEEL. |
| SARA. |
| AMELIA, geheel verrukking. |
| (Zij omhelzen elkander.) |
| SARA. |
| AMELIA. |
| SARA. |
| AMELIA. |
| SARA. |
| AMELIA. |
| SARA. |
| AMELIA. |
| SARA. |
| AMELIA. |
| SARA. |
| AMELIA. |
| SARA. |
VIERDE TOONEEL. |
| DOLSEY treedt verrukt in de Kamer en knielt voor Amelia. |
| AMELIA. |
| SARA. |
| DOLSEY. |
VIJFDE TOONEEL. |
| AMELIA, schreijende. |
| DOLSEY. |
| Naa haar omhelsd en gekuscht te hebben, vertrekt hij, en middele- lerwijl valt het Gordijn. |
| Einde van het Eerste Bedrijf. |
![]() |
__________________________________ |
| SARA. |
| MOZEMA. |
| SARA. |
| MOZEMA. |
| SARA. |
| Sara gaat in eene treurige houding heen. |
TWEEDE TOONEEL. |
DERDE TOONEEL. |
| MOZEMA tegen Zami. |
| ZAMI. |
| MOZEMA. |
| ZAMI. |
VIERDE TOONEEL. |
| DOLSEY. |
| MOZEMA. |
| DOLSEY. |
| ZAMI tegen Mozema. |
| DOLSEY. |
| Tegen Mozema. |
| MOZEMA. |
| DOLSEY biedt hem de hand. |
VIJFDE TOONEEL. |
| Einde van het Tweede Bedrijf. |
![]() |
__________________________________ |
| AMELIA, uit een sluimering in haar stoel ontwakende, ziet Dolsey, die met Mozema binnen treedt. |
| DOLSEY. |
| Hij toont haar Mozema. |
| AMELIA. |
| MOZEMA, Amelia beschouwende. |
| DOLSEY. |
| MOZEMA, haar sterk aanziende. |
| DOLSEY, bedwelmd. |
| Tegen Mozema. |
TWEEDE TOONEEL. |
| SARA tegen Dolsey. |
| Zij treedt na Amelia. |
| MOZEMA. |
| DOLSEY. |
| Tegen Amelia. |
| DOLSEY leest. |
| AMELIA bezwijmende. |
| SARA. |
| DOLSEY laat den brief vallen. |
| SARA. |
| MOZEMA. |
| Mozema en Sara vertrekken. |
DERDE TOONEEL. |
| DOLSEY. |
| Hij neemt haar hand. |
| Hij grijpt zijn degen, die in een hoek van de kamer staat, terwijl hij ze uittrekt en naar Amelia treedt. |
| Hij ziet Amelia aan. |
| Hij doorsteekt zich, terwijl hij voor Amelia neêrvalt. |
| Hij sterft. |
| AMELIA tot zich zelven komende. |
| Zij slaat de oogen neder. |
| Zij poogt hem bijstand te bieden. |
| Zij valt op het lijk van Dolsey neder, en geeft een gil. |
VIERDE TOONEEL. |
| SARA. |
| MOZEMA. |
| Sara houdt Amelia in haar arm, terwijl Mozema Dolseys wonden ziet. |
| AMELIA, weder bijkomende. |
| Tegen Mozema. |
| MOZEMA. |
| Hij roept eenige Bedienden. |
| Tegen Sara. |
| AMELIA, tegen Sara. |
| Zij ziet het Lijk aan. |
| Zij valt weder op het Lijk. |
| Einde van het Derde Bedrijf. |
![]() |
__________________________________ |
| BROMTON. |
| Mev. BROMTON. |
| BROMTON. |
| Mev. BROMTON. |
TWEEDE TOONEEL. |
| BROMTON. |
| Mev. BROMTON met drift. |
| MOZEMA. |
| Mev. BROMTON. |
| BROMTON. |
| MOZEMA. |
| Tegen Bromton. |
| Mev. BROMTON. |
| MOZEMA. |
| Mev. BROMTON. |
| BROMTON met drift. |
| MOZEMA. |
| BROMTON. |
| Mev. BROMTON. |
| Tegen Mozema. |
| MOZEMA. |
| Ter zijde. |
| BROMTON, terwijl hij zijn gade ondersteunt. |
DERDE TOONEEL. |
| SARA. |
| Zij ontdekt Bromton en zijn Vrouw. |
| Mev. BROMTON. |
| BROMTON. |
| SARA. |
| BROMTON. |
| Mev. BROMTON. |
| SARA. |
| Mev. BROMTON. |
| BROMTON tegen Mozema. |
| MOZEMA. |
| Mev. BROMTON. |
| SARA. |
| BROMTON. |
| Mev. BROMTON, door Sara ondersteund. |
| BROMTON. |
| MOZEMA. |
| BROMTON. |
| Mev. BROMTON. |
| BROMTON. |
| MOZEMA. |
| Mev. BROMTON. |
| MOZEMA tegen Sara. |
| BROMTON in het heen gaan |
VIERDE TOONEEL. |
| Einde van het Vierde Bedrijf. |
![]() |
VIJFDE BEDRIJF. |
| AMELIA, schreijende. |
TWEEDE TOONEEL. |
| SARA bij het inkomen. |
| Tegen Amelia. |
| AMELIA. |
| SARA. |
| AMELIA. |
DERDE TOONEEL. |
| ZAMI met drift de deur inkomende. |
| Tegen Amelia. |
| Hij treedt na de kist. |
| Hij vat de hand van Dolsey. |
| AMELIA. |
| SARA tegen Zami. |
VIERDE TOONEEL. |
| MOZEMA. |
| Tegen Sara. |
| SARA. |
| AMELIA. |
| Zij biedt Mozema de hand. |
| Op Zami wijzende, die voor Dolseys kist legt geknield. |
| MOZEMA. |
| AMELIA hem den brief toonende die zij van Sara heeft ontvangen, en die aan haar hart drukkende. |
| MOZEMA. |
| AMELIA met drift. |
| MOZEMA. |
| AMELIA. |
| MOZEMA. |
| AMELIA. |
| MOZEMA. |
| AMELIA met drift. |
VIJFDE TOONEEL. |
| Mev. BROMTON schreijende intreedende. |
| Amelia ontdekkende, vliegt zij in haare armen. |
| AMELIA. |
| BROMTON. |
| Amelia omhelzende. |
| Mev. BROMTON, terwijl Amelia spraakloos op haar boezem ligt. |
| MOZEMA. |
| BROMTON, terwijl hij haar hand met traanen besproeit. |
| AMELIA weenende. |
| BROMTON. |
| Mev. BROMTON. |
| BROMTON. |
| AMELIA. |
| Mev. BROMTON bezwijkende. |
| MOZEMA doet Amelia door eenige versterkende kruiden bijkomen. |
| SARA Mev.*Bromton na een stoel leidende. |
| MOZEMA. |
| AMELIA een weinig tot zich zelf komende. |
| Zij slaat het oog op de doodkist. |
| BROMTON houdt haar bij de hand. |
| Mev. BROMTON opstaande, haar met drift omhelzende. |
| AMELIA tegen Mozema. |
| Tegen Bromton. |
| Zij kuscht zijn hand. |
| BROMTON weenende. |
| Hij omhelst haar. |
| Mev. BROMTON. |
| AMELIA. |
| Mev. BROMTON. |
| AMELIA. |
| Zij slaat haar hand aan de doodkist. |
| Zij doet pooging om haar op het Lijk te werpen. |
| MOZEMA. |
| Einde van het Vijfde en Laatste Bedrijf. |
| JOHANNA GREY en DOLSEY EN AMELIA. |
![]() |
Tekstkritiek: |